Una de les fites més importants dels centres educatius és la de no restar aliens a la realitat que envolta als seus alumnes. Obrir els ulls i
portar dins de l’aula l’actualitat candent que arriba als nens i joves a través dels mitjans de comunicació de masses, les converses de pati
o la família directa, és imprescindible per connectar amb el seu context, despertar el seu interès i, òbviament, profunditzar sobre temes
als quals sovint no se’ls dedica prou temps o atenció. Això és precisament el que els professors i professores de l’Escola Sant Gervasi es van plantejar quan van decidir tirar endavant el projecte Refugiats. El degoteig constant de notícies que arribaven als alumnes sobre la crisi migratòria a l’est d’Europa, el tancament de fronteres, la immobilitat dels governs dels estats de la Unió Europea i la tragèdia al mar Mediterrani, i les poques possibilitats que aquests tenien de parlar obertament del tema, qüestionar-se les causes i conseqüències d’una tragèdia com aquesta o opinar sobre la qüestió, van ser el detonant d’un dels projectes més interessants del curs. Enguany, l’esclat del conflicte armat a Ucraïna i l’obertura de fronteres als refugiats procedents d’aquest país, ha plantejat encara més dubtes sobre aquesta problemàtica i la possibilitat que existeixin refugiats de primera i de segona.
Així doncs, gràcies al projecte, els alumnes descobreixen què és un refugiat, quina diferència hi ha entre refugiat i desplaçat, què són els camps de refugiats i on estan situats, quines són les causes que obliguen a aquestes persones a marxar del seu país o cap a on marxen quan surten del seu país o quins són els conflictes i situacions que originen més refugiats, entre moltes altres coses.
En el marc d’aquest projecte, els alumnes han treballat els diversos gèneres audiovisuals i les seves aplicacions al format televisiu. La presa de contacte amb els formats audiovisuals ve de la mà de poema de Joana Raspall “Podries” i una peça de videoart. Els alumnes analitzen tots els versos i decideixen què volia dir l’autora amb aquestes paraules. Té a veure amb la crisi dels refugiats? A classe
s’obre un debat sobre el significat d’aquesta obra literària. Posteriorment, i per grups de treball, els alumnes estudien i reciten el poema
davant del chroma i editen un vídeo.
Vídeo fet per Jan Palomino, Ahmed Miaz i Èric Pérez
Vídeo fet per Aaron Picazo, Berta Jiménez i Paula Tebar
En una segona fase del projecte, els alumnes elaboren un producte audiovisual que té per objectiu donar a conèixer als seus companys i a tota la comunitat educativa, tot allò que han aprés durant el transcurs del projecte. Els alumnes poden elaborar un web, un pòster o infografia, un mapa, un album il·lustrat o un especial informatiu. La informació, la veracitat i la immediatesa són les bases fonamentals d’un informatiu. Els especials informatius es produeixen quan apareixen notícies de tanta rellevància que no n’hi ha prou amb dedicar-li uns minuts durant un informatiu convencional i s’opta per un informatiu temàtic. Totes les notícies d’aquest informatiu giren entorn d’un únic tema. En el nostre cas, el tema és els refugiats. Cada grup d’alumnes s’encarrega d’elaborar una de les seccions del programa. Cada
secció empra un tipus de gènere audiovisual o format televisiu diferent: enquesta, chroma, entrevista, reportatge, etc…
Especial Informatiu realitzat per Thalia Pulido, Chahd Baal i Marc Tarragó