Quan parlem de cinema d’autor, fem referència a aquelles obres cinematogràfiques en les quals el director hi juga un paper preponderant, és capaç de crear la seva pel·lícula al marge de les pressions del sistema i pot traslladar les seves idees i emocions amb total llibertat. El cinema d’autor, a més, ens permet detectar de forma molt evident els recursos cinematogràfics i les fórmules argumentals que més agraden als autors, que més repeteixen i que, per tant, converteixen les seves obres en peces totalment recognoscibles i identificables.
Durant els darrers mesos, els alumnes de Cultura Audiovisual de 1r de Batxillerat han partit de l’obra de quatre dels autors més lloats el cinema actual per a detectar els seus recursos preferits, els seus fetitxes, els seus girs argumentals o els tipus de plans, els moviments de càmera, les músiques o els colors que més utilitzen.
FINCHER, SOFIA COPPOLA, TARANTINO I WES ANDERSON
El primer exercici que proposem els alumnes és el de, a través d’escenes de la seva filmografia, descobrir les principals característiques dels quatre autors treballats. Així, associem conceptes com la simetria, els objectes vintage, la càmera subjectiva o les paletes de color pastel a Wes Anderson; la violència, la venjança, l’exageració, el color vermell, els plans contrapicats, els plans detall incòmodes o les músiques preexistents a Tarantino; l’objectiu angular, l’ús de tecnologia CGI, l’estabilitat i la precisió mil·limètrica de cada pla o els girs de guió sobtats a Fincher; i la soledat i l’alienació dels personatges, la connexió amb la natura, els silencis incòmodes o els plans a través de la finestra a Sofia Coppola
Fotogrames de Wes Anderson
Fotogrames de Sofia Coppola
Fotogrames de Quentin Tarantino
Fotogrames de David Fincher
CINEMA D’AUTOR I POSADA EN ESCENA
Un cop coneixen els principals recursos tècnics i argumentals de cada autor, els alumnes s’enfronten a la primera tasca que consisteix en:
1- Triar un objecte quotidià
2- Crear quatre posades en escena diferents (cadascuna inspirada en un dels quatre autors treballats) i a la que hi han d’incorporar l’objecte triat
3- Fer quatre fotografies amb l’objecte com a protagonista que reflecteixin clarament els recursos tècnics, narratius i de posada en escena que defineixen a cada director
A continuació, podeu veure algunes de les posades en escena creades pels alumnes
El protagonista de la pràctica de la Daniela Ruiz és un telèfon. Les característiques triades er a cada autor són: la simetria i els objectes vintage en el cas de Wes Anderson, les escenes a la banyera protagonitzades per personatges femenins de Sofia Coppola, el gènere thriller i els personatges policíacs /investigadors de Fincher i el pla detall, la violència i el color vermell de Tarantino
La Berta Castillo es decanta per unes ulleres. A la posada en escena de Sofia Coppola, utilitza els seus colors desaturats i la figura femenina a través de la finestra. A Wes Anderson, un dels seus bodegons en pla zenital amb una paleta de color pastel. A David Fincher, una metàfora de la doble cara i a Tarantino, el seu fetitxe amb els peus i la violència i agressivitat de les seves pel·lícules.
CINEMA D’AUTOR I ESCENES QUOTIDIANES
La següent pràctica deixava enrere la imatge fixa per començar a treballar la imatge en moviment:
1- La professora proposa algunes accions quotidianes als alumnes: fer galetes, esperar una carta, ballar, una cita romàntica, llevar-se al matí i preparar-se, fer una maleta…
2- A cada parella d’alumnes se li atorgava una d’aquestes accions quotidianes i dos dels autors treballats
3- Els alumnes han de rodar i editar dos vídeos d’entre 1 i 2 minuts en els quals intentin imitar la manera de fer dels directors treballats
A continuació, podeu veure algunes de les tasques realitzades pels alumnes de Cultura Audiovisual de 1r de Batxillerat
Com esperarien una carta els personatges de Wes Anderson i Quentin Tarantino?
Escenes rodades i editades per Laia Mestre i Daniela Ruiz
Com esperarien una carta els personatges de Sofia Coppola i David Fincher?
Escenes rodades i editades per Clara Velasco i Berta Castillo
Com esperarien una carta els personatges de Sofia Coppola i David Fincher?
Escena rodades i editades per Noa Martínez, Paula López i Júlia Pasqual
Com prepararien galetes els personatges de Quentin Tarantino i David Fincher?
Escenes rodades i editades per Unai Pérez i Enrique Baqueró
CURTMETRATGE I REFERENTS
La pràctica final d’aquest projecte consisteix en la redacció, rodatge i edició d’un curtmetratge que té un únic requisit, està inspirat en algun dels referents que els alumnes han estat treballant durant les darreres setmanes. Així doncs, els alumnes tenien total llibertat per a pensar i crear la història que volguessin, però calia que l’argument, els recursos cinematogràfics o l’edició de so i d’imatge estiguessin subtilment impregnats per les característiques d’algun dels quatre autors treballats.
Curtmetratge rodat i editat per Enrique Baqueró, Ariadna Filbà, Ona Galian, Ingrid Garcia, Iris Guiteras i Unai Pérez